Alles over ENGINE Gin – De Italiaanse, biologische gin die klaar is om de wereld te veroveren

In het noordwesten van Italië vinden we de regio Alta Langa. Dit is de regio waar het hart van de Italiaanse auto-industrie zich bevindt én waar ENGINE Gin geboren is.
Deze mooie London Dry Gin is ontwikkeld door founder Paolo Dalla Mora, een ondernemer die zijn strepen ruimschoots heeft verdiend in de mode- en drankenwereld. Met een voorliefde voor de racewereld kon het niet anders dan dat ENGINE Gin in een hele unieke fles gelanceerd werd.
Eind 2021 werd ENGINE Gin in Nederland gelanceerd. Wij mochten persoonlijk kennismaken met Paolo en werden aangenaam verrast door zijn verhaal. Bij deze biologische gin wordt echt niets aan het toeval overgelaten en de liefde voor motoren en spirits straalt er doorheen.  Ben je klaar om kennis te maken met deze nieuwe, bijzondere gin?

Maak kennis met founder Paolo Dalla Mora

Paolo Dalla Mora is de founder van ENGINE Gin; in 2013 is hij met de ontwikkeling van deze gin begonnen. Op dat moment woonde hij in Milaan en had zijn vrouw een wijngaard in Barbaresco. Na hun tweede kind verhuisde Paolo ook naar de wijngaard en liet hij Milaan achter zich.
Omdat Paolo een passie heeft voor eten en wijn, duurde het niet lang voordat hij meer en meer aankwam. Hij ontdekte dat zijn spijsvertering niet goed was. Zijn schoonmoeder Lucia raadde hem aan om citroen met salie te drinken. Deze combinatie verbetert en wakkert namelijk de spijsvertering aan. Het bleek de gouden combinatie te zijn en inmiddels heeft salie een belangrijke plek in het leven van Paolo ingenomen. Het is namelijk ook de hoofdbotanical van zijn eigen gin.

Al sinds de jaren negentig heeft Paolo een voorliefde voor gin. Persoonlijk drinkt hij het drankje het liefst in een gin-lemon.
Met ENGINE Gin heeft hij geprobeerd om alle passies samen te laten komen in één fles. Wat voor Paolo het allerbelangrijkste is, is het hebben van respect voor de drank, herkenbaar zijn en botanicals van biologische oorsprong. “Ik geloof in “less is more” en doordat de smaak zo herkenbaar is, kan zelfs het meest complexe product op eenvoudige wijze uitgelegd worden”, aldus Paolo.

Founder Paolo Dalla Mora, ENGINE Gin, Disaronno, Alles over gin.

De inspiratiebron voor ENGINE Gin

Paolo heeft zich voor ENGINE Gin laten inspireren door zijn twee grootste passies; de wereld van motoren en sterke dranken, een markt waarin hij al meer dan tien jaar actief is.
Hij verteld; “Al enige tijd had ik een drankproject in gedachten en op een dag, terwijl ik in de garage in Barbaresco aan mijn motor werkte en een kopje dronk van de traditionele Langa digestief met heet water, citroenschil en salieblaadjes, dacht ik dat het interessant zou zijn om juist die smaken te reproduceren in een alcoholische versie en het te proeven in een longdrink”.

In de maanden die volgden was Paolo druk bezig met experimenteren en proeven. Toen het recept eindelijk definitief was begon hij na te denken over de vormgeving.
Gezien ik het idee in mijn garage kreeg, dacht ik dat het passend zou zijn voor ENGINE Gin om een identiteit te hebben die een andere kant opging ten opzichte van de transparantie waarnaar gedistilleerde dranken tegenwoordig op zoek zijn; iets vuils, onverwachts, in staat om het concept van een fles volledig te vervormen. ENGINE Gin is in feite de eerste gin in een tinnen verpakking en met zijn sterke, doortastende geest staat hij in radicaal contrast met een jeneveresthetiek die daarentegen steeds helderder, puurder en schoner wordt”, vervolgt Paolo.

ENGINE Gin, het verhaal achter de fles, Alles over gin.

De gebruikte botanicals voor ENGINE Gin

De smaakontwikkeling is gestart vanuit de wijnfilosofie, waarbij het plukken van de ingrediënten gecombineerd met de juiste timing erg belangrijk is. Bij ENGINE Gin kan het daarom voorkomen dat de oogst van de salie verschilt met een voorgaand jaar. Het leuke hiervan is dat de verschillende batches net een tikkeltje anders kunnen smaken.

Om tot ENGINE Gin te komen, worden er vijf botanicals gebruikt. Dit zijn jeneverbessen uit Toscane, salie uit Portofino, zoethout uit Calabrië, citroenen uit Amalfi en rozen uit Piëmont. Het water waarmee de gin op het juiste alcoholpercentage (42%) wordt gebracht, komt uit de Alpen.
Alle botanicals zijn van biologische oorsprong én Paolo weet precies waar ze vandaan komen. Hij licht toe; “Ik ben geobsedeerd door goede producten en ingredienten. Daarom wilde ik ook alléén biologische botanicals gebruiken voor ENGINE Gin”.
De salie die voor ENGINE Gin wordt gebruikt is afkomstig van zijn eigen grond en de citroenen komen van een oude man uit Zuid-Italië. De jeneverbessen zijn ook zorgvuldig uitgekozen; ze bevatten geen pesticiden en doordat deze ook uit Italië komen, zijn zij zeer rijk van smaak.

Goed om hierbij te weten is dat de gebruikte alcohol afkomstig is van Italiaans graan dat op biologische wijze geteeld wordt. De vraag naar biologische graanalcohol neemt ieder jaar toe en daarom heeft Paolo al bijna alles opgekocht voor volgend jaar.

De gin wordt gedistilleerd in een traditionele koperen John Dore pot still, afkomstig van één de oudste distilleerderij uit de UK. Voordat het productieproces start, wordt eerst de olie uit de salie en citroenen onttrokken. Door de vacuümdistillatie met behulp van een roterende verdamper, behoudt ENGINE Gin de meest delicate aroma’s en smaken.

Hoe smaakt ENGINE Gin?

Het recept van ENGINE Gin is een eerbetoon aan een traditioneel drankje uit Piëmont waarin salie en citroen de hoofdrol spelen. Dit zijn dan ook de twee tonen die dominant tevoorschijn komen.

Op de neus wordt je begroet door citrustonen van de jeneverbes, aangevuld met frisse hints van citroenschil en salie. Op de achtergrond kun je een lichte vleug van zoetheid ontdekken.

Qua smaak komen elegante florale tonen naar voren, gevolgd door een krachtige citrus & salie “kick” waarna een licht pittige afdronk, gevuld met salieblaadjes, wordt ingezet. De zoete en warme tonen van zoethout en roos zorgen dat ENGINE Gin perfect in balans is. De afdronk is lang en hierdoor blijft de gin op zachte wijze lang aanwezig.

De smaak van ENGINE Gin, Disaronno, Alles over gin.

Het verhaal achter de fles

Om ENGINE Gin kan niemand heen. Deze gin heeft namelijk een wel heel bijzondere verpakking. Deze gin zit in een vierkant blik en is voorzien van opvallende kleuren. In de eerste instantie wordt het idee gewekt dat het een blik motorolie betreft. Maar niets blijkt minder waar!

Paolo heeft een voorliefde voor de racewereld en als er goed gekeken wordt naar de fles, vallen een aantal dingen op. Net als Dom Perignon staat er een schild afgebeeld op de voorkant. Deze staat voor Britse petroleum. In het schild zie je een motorlamp; deze verschijnt ook als je je auto aanzet. De “01” refereert naar de Dodge Charger 1969 RT van de Dukes of Hazzard.
Het geel / zwarte label verwijst naar Off White; hiermee maakt Paolo een knipoog naar de fashion wereld.

Zelf zegt Paolo met een grote lach over de fles; “Het is zeker een mooie verpakking, maar ik ben vooral trots op de gin die erin zit!”.

Leuk om te weten is dat het niet alleen bij een unieke fles blijft. Paolo blijft druk bezig met het ontwikkelen van merchandise, kleding en gadgets. Ook is ENGINE Gin de sponsor van MV Agusta Forward Racing Team.

ENGINE Gin, Fuel the dream, Disaronno, Alles over gin.

Engine Gin & Tonic; hét gin-tonic recept voor de perfect serve

Om van Engine Gin te kunnen genieten is er niet veel nodig. Een Premium Indian Tonic Water en een blaadje salie is voldoende; de gin heeft zoveel smaak van zichzelf!
Dit is trouwens ook de reden dat je de gin prima puur kunt drinken, met of zonder ijsblokjes.

Wat hebben we nodig:

Wat gaan we doen:
Vul een ballonglas met grote ijsblokjes. Roer het ijs rond in zodat het glas koud wordt. Dit noemen ze ook wel frapperen.
Roer de ijsblokjes voor 10-15 seconden rond en schenk het overtollige gesmolten ijswater uit het glas.

Voeg 50 ml Engine Gin toe, gevolgd door 100 ml Premium Indian Tonic Water en garneer met een blaadje salie. Roer het geheel goed zodat de smaken vermengd worden.

Tip: schenk de tonic in met behulp van een cocktaillepel. Plaats deze lepel op een hoek van zestig graden in je glas en schenk de tonic in. De reden dat er een cocktaillepel wordt gebruikt is dat deze schenkwijze ervoor zorgt dat het koolzuur in de tonic optimaal behouden blijft.

ENGINE Pure Organic Gin uitgelicht, Disaronno, Alles over gin.

Ps. Alle foto’s komen van ENGINE Gin.

867
Laat een bericht achter