Clover gin, het persoonlijke verhaal achter deze Belgische gin, Alles over gin.

Alles over Clover gin – Het persoonlijke verhaal achter deze Belgische gin

Juist door haar rustige uitstraling en de sereniteit die deze prachtige Belgische gin met zich meebrengt, springt zij eruit. Clover gin is een gin waar je meer van wilt weten!
Deze gin zag in 2015 het levenslicht en is ontwikkeld door de drie zussen Ann-Sophie, Charlotte en Nanouck. Zij komen uit een ondernemende familie en het duurde dan ook niet lang voordat zij samen iets wilden neerzetten. Dit resulteerde in een batch van 2.000 flessen Clover gin. Het onverwachte gebeurde; alle flessen waren binnen drie maanden uitverkocht! Clover gin bleek zo’n groot succes te zijn dat de zussen zich er volledig op hebben toegelegd. Wij spraken met Ann-Sophie voor het bijzondere verhaal achter deze gin. We ontdekten al gauw dat niets aan het toeval is overgelaten en écht over ieder detail is nagedacht.. Geweldig!

Clover gin, een echte familiegin

Clover gin is vijf jaar geleden opgericht door de drie zussen Ann-Sophie (28 jaar), Charlotte (30 jaar) en Nanouck (33 jaar). Samen met hun moeder Dominique runnen zij het bedrijf.
Hierbij werkt Charlotte fulltime voor Clover gin en combineren Nanouck en Ann-Sophie het met hun fulltime banen.

De zussen komen uit een echte ondernemersfamilie en hadden daardoor al gauw het idee om samen iets op te gaan zetten. Hierbij dachten ze aan het maken van een gin en een “pop-up idee” waarbij ze eenmalig tweeduizend flessen gin zouden produceren.
Er werd bewust voor gin gekozen; dit drankje is erg hip en wordt veel geconsumeerd. Het viel de zussen echter wel op dat een frisse smaak met bijbehorende look nog ontbrak in de markt. Hier weten zij perfect op in te spelen met Clover gin!

De ontwikkeling en het samenstellen van het product duurde in totaal zes tot acht maanden. Dit was een periode van intensief samenwerken en het hele proces uitwerken, waaronder de smaak bepalen, het ontwikkelen van de fles en het design, bedenken van de naam en foto’s maken. “Onze eigen uiteenlopende smaken op elkaar afstemmen was niet gemakkelijk, maar dat maakt wel dat onze gin echt uniek en “eigen” is. De kers op de taart was voor ons dan ook het moment dat we het volledige plaatje konden voorstellen aan onze familie en vrienden tijdens het Clover launch event!”, aldus Ann-Sophie.

De familie en vrienden reageerden heel enthousiast en hebben Ann-Sophie, Charlotte en Nanouck altijd gesteund in het hele proces. Zo maakten zij (mond-tot-mond) reclame, kochten ze flessen om anderen cadeau te doen en helpt hun vader ook nog wekelijks mee in het bedrijf met afvullen én heeft hij de old timer Clover truck volledig gerestaureerd!

Officieel werd Clover gin op 15 november 2015 gelanceerd. De zussen dachten een jaar nodig te hebben om alle flessen te verkopen, maar dit liep totaal anders. De gin bleek zo’n groot succes te zijn dat ze in januari 2016 volledig uitverkocht waren! Er werd een nieuwe batch geproduceerd en gezamenlijk besloten ze vol voor Clover gin te gaan.

Inmiddels is de gin range uitgebreid met die pracht producten; Clover gin Lucky no. 4, Clover Mineral non-alcohol spirit en de limited edition Clover gin Bliss.
Uit betrouwbare bronnen weten wij te vertellen dat het hier niet bij zal blijven. De zussen zijn erg ambitieus en willen hun portfolio graag uitbreiden. Ann-Sophie: “We zijn nu weer bezig met het ontwikkelen van nieuwe glazen zodat we Clover gin op een originele manier kunnen blijven presenteren. Ook proberen wij onze stijl door te trekken naar al onze producten!”.

 

De drie zussen van Clover gin, Alles over gin.

De grootste uitdaging tot nu toe

Ann-Sophie, Charlotte en Nanouck hebben al verschillende grote events en projecten mogen doen met Clover gin. Hier kwamen uiteraard de nodige uitdagingen voorbij.

Zo werd Clover gin tijdens de zomer op alle vluchten van TUI FLY aangeboden. Ann-Sophie vertelt; “Wij moesten hiervoor een groot aantal mini’s leveren dat we soms ons stockbeheer van mini flesjes niet meer konden regelen. Deze flesjes geraakten uitverkocht door de grote vraag. Gelukkig kwam alles goed, al zorgde het soms voor wat stress. Achteraf gezien was het echt een hele leuke ervaring én het zorgde voor leuke foto’s van klanten. Zij gingen op vakantie met Clover gin aan boord!”.

Gin-tonics met Clover gin, Alles over gin.

De gebruikte botanicals, de smaken en het productieproces van de Clover gins

Voordat er werd gestart met de ontwikkeling van Clover gin testten Ann-Sophie, Charlotte en Nanouck veel verschillende soorten gins. Om erachter te komen welke smaken favoriet zijn, organiseerden zij diverse tastings met familie en vrienden. Hier zaten ook mensen tussen die zeker geen fervente gin drinkers zijn.
Tijdens deze sessies kwam er uiteindelijk één favoriet uit. De zussen namen de tijd om hierop voort te borduren en de gin te finetunen.
Het lastige in deze fase was echter dat zij alle drie een totaal andere smaak hebben. Toch zijn ze er na tien samples uit gekomen en hebben ze een gin met een hele unieke smaak op de markt weten te zetten. “We zijn alle drie fan van ons product wat ook maakt dat wij drie uiteenlopende smaken al kunnen bekoren,” aldus een enthousiaste Ann-Sophie.

In alle Clover producten speelt de klaver de hoofdrol. Qua smaak springt deze botanical er niet direct uit; het heeft meer een symbolisch karakter gezien het verwijst naar het klaverblad, de zussenband en de Kalmthoutse heide.

Tasting sessies voor de ontwikkeling van Clover gin, Alles over gin.

Voor de productie van Clover gin wordt er gebruik gemaakt van jeneverbessen, peer, kardemom, korianderzaad, zwarte peper, lavendel en klaver. Hierdoor ontstaat er een florale gin met veel diepgang en frisse tonen van kardemom. De klaver, lavendel en jeneverbes zorgen ervoor dat de gin perfect gebalanceerd wordt. Het alcoholpercentage van deze gin is 40% en komt in flessen van 50 cl.
Clover gin Bliss is de limited edition variant van Clover gin. Ter viering van het vijfjarige bestaan brachten de zussen hun eerste gin uit in 75 cl flessen.

Clover gin Lucky no. 4 wordt gemaakt van jeneverbes, kardemom, groene thee, bergamot en clementine. Dit zorgt ervoor dat er een kruidige, citrus gin ontstaat. De groene thee, kardemom, bergamot zorgen voor de frisse en kruidige tonen, terwijl de clementine zorgt voor een mooi zoetje.
Deze gin is iets krachtiger dan Clover gin gezien het een alcoholpercentage van 44% heeft. Hier is bewust voor gekozen, omdat de zussen een gin met een krachtigere en meer kruidige smaak op basis van groene thee wilden lanceren.
De naam “Lucky no. 4” is afgeleid van een klavertje vier. Ann-Sophie legt uit; “Clover gin staat voor een klaverblad met drie blaadjes, maar “once in a while” vind je een klavertje vier. Dit staat voor geluk en dat is ook precies wat we met Clover gin naar voren wilden brengen. Persoonlijk hadden we nooit gedacht dat ons product zo’n vlucht zou nemen en dat we hier een gezond bedrijf uit zouden kunnen voortbrengen. Onze tweede gin stond dus voor het geluk en dankbaarheid aan alle mensen die ons steunen!”.

Clover Mineral non-alcoholic spirit is de alcoholvrije variant van Clover. Deze spirit wordt gemaakt van gember, citrusvruchten en jeneverbessen. Qua smaak is dit een frisse citrus spirit met mooie pittige tonen van de gember.

Ann-Sophie, Charlotte en Nanouck laten hun spirits distilleren bij een nabijgelegen distilleerderij. Vervolgens wordt de spirit bij hun op het hoofdkantoor geleverd waar zij het bottelen, sealen en verpakken verzorgen.
Wij geven nog niets uit handen; deze activiteiten worden binnen de familie gedaan. Zo komen onze ouders ook één keer per week helpen. De leveringen aan klanten doen wij vervolgens ook zelf”, aldus Ann-Sophie.

Waar komt de naam “Clover gin” vandaan?

De naam van Clover gin is afgeleid van Kalmthout, in het noorden van Antwerpen en nabij de Kalmthoutse Heide. Dit is de plaats waar Ann-Sophie, Charlotte en Nanouck zijn opgegroeid. De zussen wilden heel graag een referentie hebben naar de natuur en kwamen zo bij Clover gin.
Het klaverblad met zijn drie blaadjes staat voor de drie zussen die onlosmakelijk verbonden zijn door hun zussenband. Tegelijkertijd verwijst het klaverblad ook naar de natuur waarin we opgegroeid zijn”, aldus Ann-Sophie.

Het verhaal achter het label en de fles

Het label is ontworpen door een goede vriendin en grafisch vormgever van Nanouck. Een vereiste was dat het label eruit springt en toch rustig oogt. De zussen zijn van mening dat er al genoeg flessen zijn met felle of hele donkere kleuren. Zij wilden juist een fles hebben die ook mooi in je woonkamer staat als deze leeg is.

Opvallend is de manier waarop de naam wordt geschreven; “Clover gin” in plaats van “Clover Gin”. Ook hier hebben de zussen heel goed over nagedacht; zij staan voor sereniteit en daar passen hoofdletters niet echt bij. “We wilden dit dus rustig houden en daarom wordt “gin” met een kleine “g” geschreven in al onze correspondentie. Op de fles en in ons logo zie je dat het lettertype in drukletters is, waardoor je eigenlijk het onderscheid niet ziet”, aldus Ann-Sophie.

De fles is uitgekozen op basis van haar rustige vorm; deze laat het design echt spreken en straalt sereniteit uit.
Een ander punt waarop Clover gin zich onderscheidt, is de inhoud van de fles. Dit is namelijk 50 cl in plaats van de gebruikelijke 70 cl. Ann-Sophie licht deze keuze toe; “We willen dat ons design ook mooi oogt op deze fles. En dat was het bij de fles van 50 cl. Intussen hebben we met onze limited clover bliss wel een grotere fles (75 cl!) uitgebracht, om ze extra speciaal te maken, maar hier is dus ook weer ons design op aangepast!”.

Hetverhaal achter Clover gin, Alles over gin.

Perfect serves met Clover gin

Voor iedere gin is een perfect serve ontwikkeld. Opvallend is dat de gin-tonics aangeraden worden met een Premium Indian Tonic Water. De reden hiervoor is simpel; de zussen vinden dat dit een persoonlijke keuze is van mensen. Ann-Sophie licht toe; “Iedereen beslist zelf wat ze lekker vinden. Wil iemand liever iets zoeter of juist meer bitter? Dan kan je op basis hiervan je tonic aanpassen. Maar wij stellen voor om echt onze gin te laten spreken deze gewoon te schenken met een Premium Indian Tonic Water!”.

Clover gin original

De originele Clover gin perfect serve wordt gemaakt met:

Clover gin Lucky no. 4

Voor de perfect serve van Clover gin Lucky no. 4 hebben we het volgende nodig:

  • 50 ml Clover gin Lucky no. 4
  • 150 ml Premium Indian Tonic Water
  • Ter garnering: schijfje grapefruit, takje rozemarijn en vijf roze peperkorrels
  • Grote ijsblokjes

Clover Mineral non-alcohol spirit

Voor degene die even geen zin in alcohol heeft of alcohol mag hebben, is er deze perfect serve van Clover Mineral non-alcohol spirit. Hiervoor hebben we het volgende nodig:

  • 50 ml Clover Mineral non-alcoholic spirit
  • 150 ml Premium Indian Tonic Water
  • Ter garnering: een theelepel met granaatappelpitjes en een takje munt
  • Grote ijsblokjes

Bereidingswijze

De bereidingswijze voor de drie perfect serves is gelijk en daarom wordt deze eenmalig gedeeld.

Gebruik bij voorkeur het originele Clover glas en vul deze met grote ijsblokjes. Wals het ijs voorzichtig door het glas (ook wel frapperen genoemd) zodat deze ijskoud wordt.
Tip: om het frapperen makkelijker te maken kun je ook een lepel gebruiken waarmee je het ijs rustig rond roert in het glas.

Zodra het glas koud genoeg is, giet je het gesmolten ijswater weg en voeg je de gin naar keuze toe. Schenk daarna de tonic in.
Tip: schenk met behulp van een cocktaillepel de tonic in. De reden dat er een cocktaillepel wordt gebruikt is dat deze schenkwijze ervoor zorgt dat het koolzuur in de tonic optimaal behouden blijft.

Voeg als laatste de garnering naar keuze toe en roer het geheel circa vijftien seconden zodat de smaken goed vermengd worden.

Perfect serve, Clover gin, Gin-tonic recepten, Alles over gin.

Ps. Alle foto’s komen van Clover gin.

820
Laat een bericht achter