ENGINE Gin sponsor van autocoureur Rik Koen, Alles over gin.

Alles over de samenwerking van ENGINE Gin en autocoureurtalent Rik Koen

Het Italiaanse gin merk ENGINE Gin is hét gin merk van de racewereld. En dat is niet zo gek; founder Paolo Dalla Mora heeft namelijk niet alleen een grote passie voor gin en mode, maar óók voor Formule 1. Paolo kijkt naar opkomende sporters met uiteindelijk doel de Formule 1 te sponsoren.
Door Studio Job kwam Paolo in contact met Nederlands toptalent Rik Koen. De Arnhemse Rik was op zoek naar sponsoren en vond in ENGINE Gin de perfecte partner. In april 2023 zijn zij de samenwerking aangegaan voor de Porsche Carrera Cup Benelux 2023 in de Pro categorie. De Porsche 911 GT3 cup auto van Rik werd volledig gebrand in de stijl van ENGINE Gin en is hiermee officieel de allereerste raceauto ter wereld die de Italiaanse kleuren full body draagt. Wij waren wel heel erg benieuwd hoe het eraan toe gaat in de racewereld en Rik neemt ons in deze gin story graag mee in zijn wereld!

Hoe de liefde en passie voor de autosport voor Rik begon

Al van kleins af aan is de inmiddels achttienjarige Rik met auto’s bezig. Zijn vader heeft een autobedrijf met exclusieve (race)auto’s en hier loopt Rik al sinds zijn zesde rond. De passie en liefde voor de autosport is er dus met de paplepel ingegoten!
Rik vertelt: “Vroeger ging ik wel eens proefrijden met mijn vader. Ik zei dan tegen mijn vader dat hij vol gas moest gaan. Inmiddels zijn de rollen omgedraaid en ben ik nu zelf degene die vol gas geeft. Als ik op het circuit ben, vergeet ik de wereld om mij heen. Ik ben alleen maar bezig met snelheid; daar krijg ik zoveel energie van! De kick als ik iemand inhaal op een plek die hij niet verwacht is écht onbeschrijflijk!”.

Rik is zijn race carrière begonnen op de kartbaan. Hoewel hij lange tijd te klein was en het dus niet mocht, was had hij op zijn vijfde eindelijk de juiste lengte om te gaan karten. “Ik begon hierbij wel met een aangepaste kindercart, omdat ik anders niet bij de pedalen kon”, zegt Rik lachend.

Van zijn achtste tot zijn dertiende heeft Rik wedstrijden gekard en bereikte hij zijn hoogtepunt in 2016. Hij kreeg een ticket voor het WK in Sarno, Italië. Een droom die uitkwam!

Rik mocht als zesde starten, maar helaas ging de race niet helemaal zoals gehoopt. Toch kijkt Rik hier tevreden op terug. In deze week heeft hij zóveel mogen leren en die ervaring neemt hij mee naar de autosport.
Leuk om te weten is dat Rik zijn wedstrijden eerst in een viertakt reed en daarna in tweetakt karts. Voor Rik en zijn vader werd het toen ook echt serieus. Rik zijn vader had namelijk een eigen kartteam opgezet; K en K Motorsport. Dit was de droom van zijn vader toen hij zijn autobedrijf Koen Exclusief oprichtte.

Toen Rik veertien werd, heeft hij direct zijn autosportlicentie gehaald. “Ik vond het geweldig om op voor de eerste keer op het circuit van Zandvoort te mogen rijden. Mijn eerste meters in een echte raceauto! Ik wist het toen zeker; ik wil professioneel autocoureur worden!”, vertelt Rik.
Onder begeleiding van Cor Euser heeft Rik twee seizoenen in de Ford Fiesta Sprint Cup gereden. Als jongste rijder in het veld wist Rik veel baanrecords te rijden. Tijdens het tweede seizoen brak Corona uit. Om toch bezig te kunnen zijn met racen, bracht Rik veel tijd door op de simulator. En met succes, want na dat jaar kreeg hij de kans om Formule 4 te rijden met MP Motorsport tijdens het Spaanse kampioenschap. Een tweede droom die uitkwam!

Rik vertelt hierover: “Het was wel even wennen om van toerwagens over te stappen naar de Formule. Ik moest mijn ‘toerwagenstijl’ omzetten naar rijden in een ‘één-zitter’. Vele trainingen op de simulator zijn hier vooraf gegaan en stukje bij beetje ging het steeds beter. Aan het einde van het seizoen mocht ik in het voorprogramma van de Formule 1 in Abu Dhabi meerijden in de nieuwe Formule 4. Een ervaring om nooit te vergeten!”.

In 2022 kwam Rik erachter dat een toekomst in de Formule wagens toch lastig zou worden en zijn autosportdroom kwam hiermee aan een zijden draadje te hangen. Totdat zijn vader gebeld werd door Paul Geeris.. Zijn vader kreeg de vraag waarom Rik geen Porsche ging rijden. Op dat moment viel alles op zijn plek!
Rik kreeg de kans om zich aan te sluiten bij PG Motorsport en mee te rijden met een Porsche 992 GT3 cup auto. Inmiddels heeft Rik zijn eerste seizoen in de Porsche Benelux Cup er op zitten en weet hij één ding zeker; hij wil racen op het hoogste niveau!

Rik Koen, ENGINE Gin, Porsche Cup, Alles over gin.

ENGINE Gin als sponsor

Begin dit jaar gaf Rik nog aan moeite te hebben om het sponsorgeld rond te krijgen. Dit betekent indirect een onzekere periode, want zonder sponsorgeld wordt er niet gereden. Maar alsof het zo moest zijn, introduceerde Studio Job Rik en Paolo aan elkaar. Voor beide merken heeft Studio Job projecten gedaan. Zo hebben zij bijvoorbeeld een ENGINE Gin auto volledig branded gemaakt.
Er ontstond een link, gevolgd door een klik en dit resulteerde in een mooi partnership tussen Rik en ENGINE Gin.

Op 19 april stond de eerste shakedown op de planning voor Rik in zijn gloednieuwe Porsche 911 GT3 cup auto. Dit was een heel bijzonder moment, want voor de allereerste keer werd de ENGINE Gin auto tentoongesteld. Er waren al meerdere sneak peeks geweest, maar nu kon de hele wereld de nieuwe auto bewonderen. Volgens velen een unieke verschijning!

Zelf vertelt Rik het volgende over zijn ervaring: “De auto voelde absoluut fantastisch! Deze auto is echt anders dan de auto van vorig jaar. De gereden rondes waren goed en geven me veel vertrouwen voor het komende seizoen. Ik kan niet wachten om dit gevoel tot uiting te laten komen op Spa Francorchamps!”.

Partnership tussen Porsche coureur Rik Koen en gin merk ENGINE Gin, Alles over gin.

ENGINE Gin

ENGINE Gin werd eind 2021 in Nederland gelanceerd en inmiddels kunnen wij niet meer om deze gin heen. Met haar bijzondere verschijning en unieke, verfrissende smaak weet zij het hart van menig gin liefhebber te veroveren. Heb jij nog geen kennis gemaakt met ENGINE Gin? Dan stellen we deze gin graag nu aan je voor!

Paolo had al enige tijd een drankproject in gedachten en op een dag, terwijl hij in zijn garage in Barbaresco aan zijn motor werkte en een kopje dronk van de traditionele Langa digistief (heet water, citroenschil en salieblaadjes, dacht hij dat het interessant zou zijn om juist die smaken te reproduceren in een alcoholische versie.
Hij startte de smaakontwikkeling vanuit de wijnfilosofie waarin het plukken van ingrediënten op het juiste moment erg belangrijk is. De maanden die daarop volgden bestonden uit experimenteren en proeven. Uiteindelijk werden er vijf botanicals uitgekozen waarvan ENGINE Gin in kleine batches zorgvuldig wordt geproduceerd. Dit zijn jeneverbessen uit Toscane, salie uit Portofino, zoethout uit Calabrië, citroenen uit Amalfi en rozen uit Piëmont. Het water waarmee de gin op het juiste alcoholpercentage (42%) wordt gebracht, komt uit de Alpen. Alle botanicals zijn van biologische oorsprong, inclusief het graan waarvan de neutrale alcohol gemaakt wordt.

ENGINE Gin wordt gedistilleerd in een traditionele koperen John Dore pot still, afkomstig van één de oudste distilleerderij uit de UK. Voordat het productieproces start, wordt eerst de olie uit de salie en citroenen onttrokken. Door de vacuümdistillatie met behulp van een roterende verdamper, behoudt ENGINE Gin de meest delicate aroma’s en smaken.

Het recept van ENGINE Gin is een eerbetoon aan het Langa digestief, een traditioneel drankje uit Piëmont waarin salie en citroen de hoofdrol spelen. Dit zijn dan ook de twee tonen die dominant tevoorschijn komen.
Op de neus wordt je begroet door citrus tonen van de jeneverbes, aangevuld met frisse hints van citroenschil en salie. Op de achtergrond kun je een lichte vleug van zoetheid ontdekken.
Qua smaak komen elegante florale tonen naar voren, gevolgd door een krachtige citrus & salie “kick” waarna een licht pittige afdronk, gevuld met salieblaadjes, wordt ingezet. De zoete en warme tonen van zoethout en roos zorgen dat ENGINE Gin perfect in balans is. De afdronk is lang en hierdoor blijft de gin op zachte wijze lang aanwezig.

ENGINE Pure Organic Gin uitgelicht, Disaronno, Alles over gin.

Ps. Alle foto’s komen van ENGINE Gin / Disaronno Netherlands en zijn met toestemming geplaatst.

833
Laat een bericht achter