Bartender trends, Alles over gin.

Alles over de trends in de bartender wereld – De belangrijkste voor jou op een rijtje gezet!

Voor de reeks “A bartender’s story..” vragen wij bartenders onder meer welke trends zij zien in de wereld van bartending. Zo zijn er bartenders die dezelfde trends signaleren, maar er zijn ook bartenders die ons een hele andere richting insturen. Wij besloten de trends eens op een rijtje te zetten om een duidelijk beeld te krijgen. Welke onderstaande trends zijn voor jou herkenbaar?

Trend #1: Fun in drankjes en “memorable guest experiences”

Rob Rademaker is de allereerste bartender die zijn verhaal deelde voor “A bartender’s story..”. Hij is al achttien jaar werkzaam in de bartenderwereld en tegenwoordig als Specialist Trainer for bartending, mixology, barista and tea.
Het valt Rob vooral op dat de fun in drankjes terugkomt en dat een “memorable guest experience” steeds belangrijker wordt. Gasten willen hun drankjes kunnen delen op social media en aan de wereld laten zien dat ze meedoen met de trend en hun nieuwe, mooie ervaringen kunnen delen.

Bartender en eigenaar van de Rotterdamse cocktailbars Noah en Luster, Erikson Almeida Lima, voegt hieraan toe dat men niet meer iedere week naar de bar gaat. Maar als zij gaan, willen gasten een beleving die ze thuis niet krijgen. Ze willen geïnformeerd worden, verwachten entertainment en willen een beleving die ze met de rest van de wereld kunnen delen. Hierbij is storytelling een belangrijk onderdeel; hoe wordt het drankje gemaakt, waar komt het vandaan, waarom wordt het op deze wijze geserveerd zijn vragen die de gasten graag beantwoord willen hebben van de bartender.

A bartender's story met Erikson Almeida Lima in de hoofdrol, Alles over gin.

Trend #2: Foodpairing

Een andere trend die Rob Rademaker steeds vaker tegenkomt is food pairing; hierbij wordt de desbetreffende drank gecombineerd met een mooi, doordacht recept. Zo winnen wine flights, mini gin-tonics en mini cocktails steeds meer aan populariteit. Dit zijn vaak vijfgangenmenu’s waarbij iedere gang voorzien wordt van een bijpassend drankje.

Trend #3: No & low alcohol

De Rotterdamse bartender en eigenaar van Calaboose, Chi-ho Ta, geeft aan dat trends door de industrie worden ingezet en deze vervolgens worden verspreid. Het zijn uiteindelijk de bartenders die de trends daadwerkelijk op de kaart zetten.
Een populaire trend is die van “no & low alcohol” waarbij de vraag naar alcoholvrije drankjes of drankjes met minder alcohol toeneemt. Voorheen kwam deze vraag vooral van gasten die moesten rijden of zwanger zijn. Inmiddels heeft deze groep zich uitgebreid; men gaat steeds bewuster leven en daardoor worden ook drankjes steeds zorgvuldiger uitgekozen. Kwaliteit is hierbij erg belangrijk en met zijn allen zijn wij hier ook bereid voor te betalen. De industrie komt ook aan deze vraag tegemoet; er komen steeds meer alcoholvrije drankjes op de markt die de smaken evenaren van spirits met alcohol.

Bartender en eigenaar van de cocktailbar The Five Points Bar & Drink Society uit Den Haag, Michael Ziengs, sluit zich bij Chi-ho aan. Ook in zijn bar krijgt hij steeds vaker de vraag om alcoholvrije drankjes te serveren. Voor bartenders kan dit best een uitdaging zijn, daarom gaan veel bartenders een samenwerking aan om toch de mooiste creaties te kunnen serveren.

De Rotterdamse bartender Caco Mosan merkt op dat er altijd gedacht werd dat cocktails per se alcohol moesten bevatten en er geen cocktails gemaakt konden worden met minder of zelfs geen alcohol. Tegenwoordig wil niemand dronken worden en neemt de vraag naar drankjes met minder alcohol toe. Mensen willen wel heel graag genieten van de ervaring, de smaken en het verhaal achter de cocktails. Bars spelen hier ook op in; overal worden nu alcoholvrije cocktails op de kaart gezet. Hierdoor ontstaat er ook meer waardering voor bartenders.

Caco Mosan in A bartender's story, Alles over gin.

Trend #4: Instagramwaardige cocktails & cocktails die tot in perfectie worden uitgedacht

Een andere trend die steeds duidelijker zichtbaar wordt is die van de “instagrammable cocktails”. Uiteraard staat een goede smaak voorop, maar het oog wil ook iets én het liefst moet het deelbaar zijn met de rest van de wereld. Daarom is de presentatie van cocktails erg belangrijk. Alleen een schijfje citroen is niet voldoende; een mooie garnering, een bamboerietje en een mooi glas maken het plaatje compleet!

Florian Stallinga, bartender en eigenaar van Pikoteo in Amsterdam, geeft aan dat cocktails ook steeds meer tot in perfectie worden uitgedacht. Bij deze cocktails gaat het niet om uitbundige garneringen en versieringen van het glas. Hier gaat het juist om de smaak, textuur en de ingredienten die gebruikt worden. Bij deze trend ligt de focus dus echt op wat er in je glas zit en niet wat er op of aan zit.
Bartender Alice Razzi vult aan dat de twists op de klassieke cocktails een “never ending story” zijn.

Als afsluiter merkt bartender Ian Bartos hierover op dat men de cocktail ook steeds vaker ziet als delicatesse. De vraag naar kant-en-klare cocktails en cocktails op de tap zullen verder toenemen; die zorgen voor snelheid, efficiency en gemak.

Alice Razzi in A bartender's story, Alles over gin.

Trend #5: Bewustwording en beleving

Leroy Soumokil is een Amsterdamse bartender en eigenaar van cocktailbar Bar Mokum. Het valt hem op dat mensen steeds bewuster gaan leven. Ze willen meer waar voor hun geld, de inname van suikers en alcohol gaat omlaag, de vraag naar pure ingrediënten neemt toe en men wil weten hoe producten gemaakt worden.

Erikson Almeida Lima is het met Leroy eens. Ook zijn klanten willen weten waar hun voeding en dranken vandaan komen en waarvan ze gemaakt zijn. De healthy lifestyle zal de komende jaren langzaamaan veranderen in de standaard lifestyle. Als er wordt gekeken naar drank, kan Erikson concluderen dat alcohol geen must meer is en men is voorzichtiger met het zomaar dronken worden. Naar verwachting zal de vraag naar alcoholvrije drankjes dan ook toenemen.

Trend #6: Thuis experimenteren met nieuwe producten

Het valt Michael Ziengs op dat mensen steeds vaker op zoek gaan naar andere producten; producten die niet in de supermarkten te krijgen zijn. Men experimenteert thuis veel meer en is ook meer bezig met wat ze drinken. Opvallend is dat bier en gedistilleerd aan een goede opmars bezig zijn.

Trend #7: Betere mixers

Het valt de Rotterdamse bartender Dyon Seedorf op dat er steeds betere mixers te verkrijgen zijn. Deze mixers zorgen ervoor dat consumenten sneller, makkelijker en efficiënter zelf thuis cocktails kunnen maken en niet direct over bartender skills hoeven te beschikken.

Dyon Seedorf, bartender, A bartender's story, Alles over gin.

Trend #8: Meer high balls / longdrinks

Een trend die de Rotterdamse bartender en eigenaar van cocktailbar The Rumah, Daryl Lieuw-On, ziet heeft betrekking op de toename van de high balls / longdrinks. Volgens komen er steeds meer mooie spirits bij die met een goede mixer geserveerd worden. Hierbij gaat het niet alleen om gin-tonics, maar ook bijvoorbeeld om een rum-tonic. Daarbij komen er ook steeds meer bittere drankjes op de kaart te staan; dit is echt gekomen door de populariteit van gin.

Leroy Soumokil in A bartender's story, Bar Mokum in Amsterdam, Alles over gin.

Trend #9: Sustainability

Sustainability is een onderwerp die met de dag belangrijker wordt in de bartenderwereld, geeft bartender Jonathan van Lamoen aan. Zo komt er steeds meer bewustzijn bij bars en bartenders en worden er betere alternatieven gevonden. Een perfect voorbeeld hierbij zijn de plastic rietjes die worden vervangen voor de kartonnen varianten. In sommige gevallen krijg je helemaal geen rietje meer in je glas.
Dit bleek echter een grote uitdaging tijdens de lockdown. Er werden vooral producten afgehaald en gezien er amper geld verdiend werd, koos men al snel voor de goedkopere (en dus plastic) verpakkingen.
Gelukkig is de rust enigszins teruggekeerd en is alles inmiddels weer wat stabieler. Achter de schermen wordt er dus ook veel meer gefocust op duurzame middelen en oplossingen.

Jonathan draagt hier zelf ook graag zijn steentje aan bij. Zo schilt hij bijvoorbeeld eerst de citrusvruchten, alvorens hij ze gaat persen. Zo gebruikt hij het sap én de schillen, wat zorgt voor minder afval!

Bartender Jonathan van Lamoen, A bartender's story, Alles over gin.

Ps. De gebruikte foto’s komen van de genoemde bartenders.

167
Laat een bericht achter